The Nordic Lighthouse Project – skolsamarbete i Norden

Sedan några veckor tillbaka har jag ett uppdrag som projektledare för The Nordic Lighthouse Project, ett projekt finansierat av Nordiska Ministerrådet som syftar till att ”share, communicate and support the use of research-based knowledge on education amongst practitioners and researchers in the Nordic countries”.

http://eng.uvm.dk/themes-and-projects/nordic-lighthouse-project/about-the-nordic-lighthouse-project

(Ja, det är lite bakvänt att vi kommunicerar på engelska i Norden, men det blir så när Finland skall ges lika möjligheter att delta!)

Projektet startades 2015 och har således hållit på i snart tre år. Jag kommer avsluta det i december och fick alltså börja med att skriva slutrapporten nästan genast!

En hel del möjligheter till samarbete har diskuterats under dessa år läser jag mig till, men ännu har ingen ”enda” eller bästa lösning identifierats. Olika länder har olika sätt att sköta sina skolsystem, och det är inte alltid man är ”i fas” med varandra: när utbildning är på toppen av prioriteringslistan i ett land kanske något annat är högre upp i ett annat. Eller kanske den politiska ledningen byts ut och förändrar situationen.

En sak har emellertid de nordiska länderna gemensamt: i samtliga finns en grundläggande förståelse för vikten av att alla barn får tillgång till bra skolor. Det finns problem med att skapa en bra skola för alla på många håll, men om man frågar vilken nordisk medborgare som helst så är jag övertygad om att han eller hon kommer att hålla med om, i princip, att alla borde få gå i en bra skola. Jag är lika övertygad om att han eller hon, om det inte innebar något negativt – eller något som uppfattas som negativt – för hans/hennes egna barn skulle stödja varje initiativ för att göra skolsystemet mer rättvist. Tyvärr uppfattar många idag många initiativ som tas för att göra skolan bättre för alla som en sämre lösning för dem – och många förslag är det också.

Denna grundläggande insikt finns inte på samma sätt i England. Förvisso kämpar en högljudd grupp resursstarka föräldrar för att ”alla barn” ska få samma möjligheter, men det finns också en relativt stor minoritet som genuint tror att ”den som bara kämpar tillräckligt får framgång”. Så är det förstås inte.

Detta ger mig hopp att vi i de nordiska länderna ska lyckas skapa en bra skola för alla så småningom. Inte genom att inskränka möjligheterna att välja skola – det har varit tillåtet att ”välja” för länge för att det ska vara politiskt genomförbart – utan genom att se till att skolor med ”stora utmaningar” får resurser nog att bli attraktiva. Vi måste börja i den änden.

Läs gärna mer om projektet i sig och se en serie inspirationsfilmer med lärare som spelats in vid skolor och universitet för att ge tips och råd i undervisningen:

https://www.youtube.com/channel/UCZcWdoktPZid4VjUHhtIh0Q

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s