Sluta med kuddflickor!

Är det månne Birgitta Ohlsson (L) som har myntat begreppet kuddflickor? Jag tror inte jag har hört det förr, men i sin bok Duktiga flickors revansch skriver Birgitta Ohlsson om dessa ”kuddflickor”, som alltså avser ”snälla, duktiga flickor”, som läraren placerar bredvid ”störig, stökig pojke” i klassrummet. Därmed kan den duktiga flickan både få honom att vara mindre störig och stökig, och därutöver hjälpa honom med hans uppgifter – för självklart är den duktiga flickan klar långt före de andra och har tid över.

Detta är ett känt, och gammalt, sätt att använda duktiga flickor i skolan, tyvärr. Senast för en månad sedan talade jag med en lärare som glatt berättade för mig att ” ’Kalle’ har stora problem och har svårt att koncentrera sig, men jag har placerat ’Lotta’ bredvid honom, för då kan hon hjälpa honom och det funkar jättebra!”

När jag försiktigt frågade vad Lotta tyckte om det – tyckte hon också att det var en bra lösning (och, underförstått, ett bra utnyttjande av hennes tid i skolan), fick jag till svar att ”hon tycker det är jättekul att hjälpa Kalle”.

Det är möjligt att Lotta verkligen tycker det, men jag gissar att det i så fall framför allt är lärarens uppskattning hon söker – som hon självklart får om hon ser till att Kalle inte stör de andra – för han stör ju bara Lotta nu.

Sannolikt har Lotta inte funderat på att det är hennes egen inlärning det går ut över. Ja, hon hänger med ändå – men skulle inte skolan handla om att alla skulle få nå sin potential?

Jag förstår självklart att det är omöjligt för en enda lärare att se till att alla elever alltid får helt adekvat stimulans. Men det är inte acceptabelt att det fortfarande finns skolpersonal som inte tänker på att alla barn går i skolan för att lära sig själva, och som formellt ger elever ansvar över andra elevers inlärning, istället för att koncentrera sig på sin egen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s