Alla elever vill ha bättre ”work ethic”

I en BBC-dokumentär går tre ungdomar från Wales i skolan i Sydkorea i en vecka. Bakgrunden var den välkända: skolresultaten i Wales är dåliga, de sydkoreanska är bra. I Wales är det bara 50% av alla ungdomar som fortsätter i skolan efter 16 års ålder – i Sydkorea mer än 99%.

Sarah flyttas till en av de bästa flickskolorna i Seoul och förvånas över att eleverna måste lämna in sina mobiltelefoner vid lektionens start. Om de inte gör det kan läraren ta dem och det kan ta 4-6 veckor innan de får tillbaka dem.

I Euans sydkoreanska skola blir elever som kommer för sent till skolan ålagda att komma ännu tidigare nästa dag för att städa korridorerna innan lektionerna börjar.

De sydkoreanska ungdomarna fick genomgå det avslutningsprov i matematik som ungdomar i Wales gör vid 15 års ålder. Efter 15 av 60 minuter är de flesta av de sydkoreanska ungdomarna klara. Samtliga tyckte att det var ”really easy” och läraren sa att det för dem var ”primary school level maths” – men tusentals walesiska 15-åringar klarade inte det.

Vad säger de walesiska ungdomarna efter denna upplevelse?

”They work harder.”

”They have another work ethic.”

“What is striking here is the respect Korean teachers get.”

Självklart finns även nackdelar. Att elever självklart går på extraskolor på kvällen, ibland ända till 23, känns konstigt, och sannolikt inte bra för deras psykiska hälsa. Sydkorea har det högsta antalet självmord i den industrialiserade världen – och det är den främsta dödsorsaken bland 10-30-åringar.

Den tidigare utbildningsministern, som ledde landet till sina strålande PISA-resultat, kommenterer att det är ”time to make change”: koreanska ungdomar har inte tillräckligt med tid att läsa, utöva idrott, lyssna på musik och andra valfria aktiviteter, och landet håller därför på att förändra sitt system.

Tillbaka i Wales är ungdomarna eniga om att det vore bra att få en starkare ”work ethic” i Wales, särskilt i yngre år, och de efterlyser mer konsekventa regler – de ser inget fel i att man måste komma ännu tidigare nästa dag för att sopa korridoren om man är sen!

Den brittiska reportern säger att sydkoreanska skolor nu förändras; de kommer ha färre prov och ge mer utrymme åt idrott och kreativa ämnen. Hon är orolig för att Wales kommer att tappa ännu mer jämfört med länderna i sydostasien: ”We are learning what South Korea does in terms of ensuring that there is a foundation of knowledge, of having ambitions and aspirations for every child and of implementing a clear work ethic, but we are not doing anything about it.”

Ungefär samma situation har vi nog i Sverige. Självklart är inte 15 timmars skolgång per dygn något att sträva efter, men det är anmärkningsvärt att de walesiska eleverna själva säger att de vill ha en striktare skola.

Det är dock inte nytt – precis samma sak säger eleverna på de strikta skolor i London som jag har jobbat med (så på många sätt hade det räckt att skicka de walesiska eleverna dit!). De vill ha klara och tydliga regler, konsekvenser om man inte följer dem, och ett fokus på att lära sig.

Och samma sak säger många elever i Sverige. Ibland känns det som att elever vet bättre vad de faktiskt behöver än många vuxna – även om det kanske inte är det som de just för ögonblicket vill ha (”Ta en chokladbit till! 30 sekunders njutning i munnen, 30 minuter i magen, 30 minuter på magen…”).

Vi måste snabbare implementera förändringar som leder till att elever från dag 1 i skolan förstår att skola handlar om att lära sig, ingenting annat. Det finns många ändar att börja i, både på enskilda skolor, i enskilda klassrum och i systemet som stort. Många gör det redan – men inte alla. Tag lärdom av eleverna – de vill egentligen lära sig, även om det känns jobbigt ibland…

Länk till dokumentären (inkl några klipp som nog går att se även från Sverige): http://www.bbc.co.uk/programmes/b084mld3

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s