Vad händer med Englands skolpolitik?

Theresa May kom idag med ett förslag som vänder upp och ner på skolsystemet i England: hon vill tilllåta nya ”grammar schools” – selektiva skolor, som man gör ett antagningsprov till, och börjar i när man är 11. Varför är det så stora rubriker idag?

Fram till 60/70-talet gjorde alla barn ett test vid 11 års ålder som bestämde om de fortsatte i grammar school – om de fick bra provresultat – eller i ”secondary moderns” som var skolorna för ”resten” – och där man inte ansågs lämpad att t ex läsa vid universitet (och fick ingen förberedelse för det heller).

Barn mognar olika fort. Många barn som senare i livet visade sig ytterst lämpade för universitetsstudier klarade inte provet – och några framstående forskare har vittnat om sin känsla av att ha misslyckats kapitalt när de inte klarade provet.

Så började man ifrågasätta om det var så lämpligt att dela upp barn med så stora konsekvenser vid så ung ålder. Det var särskilt medelklassföräldrar som var missnöjda med att deras barn räknades bort som misslyckade. Skolorna försvann i de flesta områden. I några områden har de funnits kvar till idag (t ex Kent sydost om London), men det har varit förbjudet att öppna nya. Inga statsfinansierade skolor har i sin antagningsprocess fått välja ut elever med högst betyg.

För några år sedan tillät den konservativa regeringen en existerande grammar school att öppna ett ”annex” – som låg i nästa stad. Och nu vill de tillåta nya grammar schools, som de dock menar inte får lov att missgynna ”fattiga” elever. Varför är det problematiskt?

Det är ett faktum att många framstående engelsmän som hade en ”fattig” uppväxt fick sin chans till utbildning genom att få gå i grammar school. Dessa är ibland positiva till att ge ”fattiga” barn en chans till en bra skolgång.

Men idag har konkurrensen blivit hårdare. Många ”medelklassföräldrar” som förr kanske hade valt en privat skola betalar idag hellre pengar för en privatlärare i ett år innan barnet skriver antagningsprovet. De får en bra skola utan att behöva betala för det (utöver privatlärare). Få elever på grammar schools är ”fattiga” idag: endast 3% får gratis skolmat, jämfört med ett snitt på 18% i andra skolor. En hög andel av de barn som får platser har haft privat coaching inför provet. Det gör att provet inte visar ”förmågor” längre – utan blir ett mått på hur många liknande prov man har övat på.

Eftersom det är ett faktum att det går att skapa bra skolor för alla menar många högljudda debattörer att det är en reform som inte är planerad på en forskningsmässig grund. Hackney är mitt exempel som ofta citeras i debatten, men hela London är ett bra exempel på ett skolområde där många skolor lyckas bra med elever på alla ”förmågenivåer”. Här får alla elever chans att lyckas – utan att bli stämplade som misslyckade när de är 11.

Att det är så stora rubriker idag beror på att det länge har funnits en underförstådd politisk överenskommelse att man inte skall tillåta några nya grammar schools – men ej heller stänga de existerande. Även Theresa Mays egna rådgivare är i många fall negativa till detta förslag.

Det innebär dock inte att alla elever, oaktat problem eller svårigheter, alltid bör vistas i samma klassrum alltid – där tycker jag att England generellt har kommit längre än Sverge vad gäller hänsyn både till eleven med ”problem” – och eleverna som sitter i klassrummet och bara vill lära sig mer.

(Antagningsprov i form av ”banding tests”, som jag har skrivit om förr är något annat: detta prov ser till att alla skolor antar elever på alla ”förmågenivåer” och inte väljer ut ”de bästa”. Mer här: https://asamelander.wordpress.com/2014/10/21/rattvis-skolantagning-anvand-banding-tests/)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s