Skolstök ”kränkning” av de skötsamma

Erik Helmerson skriver i DN idag (http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-ge-eleverna-studiero/) om vikten av att elever får studiero i klassrummet: ”Det tycks vara lättare för stökiga elever att få till åtgärder mot läraren än för läraren att få stopp på stöket.”

 

Jag förundras över debatten i Sverige om vad skolan och lärarna har befogenhet att göra. ”Kränkning av elever” nämns alltför ofta när man diskuterar möjligheten att avvisa elever från klassrummet. Att det på sitt sätt är en ”kränkning” (för att använda ett ord jag tycker har devalverats) mot de elever som vill lära sig diskuteras mer sällan.

 

Många tycker att det engelska systemet, med avsevärt större utrymme för skolorna att sätta regler och bestämma vad de tycker är acceptabelt uppförande, är alltför hårt. Personligen ser jag det som att man står upp för alla elevers rätt att få koncentrera sig på det som är viktigast i skolan: att lära sig. Varför är det självklart att det är den ”stökiga eleven” som är den svaga parten, och som framför allt behöver stöd – varför ses inte de ”lydiga eleverna”, som arbetar hårt för att hinna med det de skall, som de svaga, som har behov av stöd för att få lära sig mer?

 

Självklart måste sanktionerna vara rimliga. En del engelska skolor har alltför höga ”straff” för förhållandevis små ”brott”. Men: skolan tar ansvar för hela förloppet, och lämnar inte lärarna ensamma. En lärare som har problem med en elev i ett klassrum kan ofta lyfta luren för att tillkalla en annan vuxen som då hämtar eleven för att ta hand om honom eller henne, ofta genom att först diskutera vad som har hänt. Att detta sker genast innebär sannolikt att det är enklare att nå fram till eleven.

 

Det kan finnas alla möjliga förståeliga anledningar till att elever stökar: att det inte finns någon mat hemma eller att en förälder är svårt sjuk är två exempel. Detta innebär emellertid inte något frikort att få lov att störa andra elever. Elever i behov av stöd från skolan måste få stöd – men inte på bekostnad av att andra elever inte undervisas under tiden detta stöd ges.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s