Kropp & Själ om högbegåvade barn

”Det är ett faktum att många högbegåvade hamnar utanför redan från början i skolan. Ingen förstår dem.”

Kropp & Själ i P1 handlade idag, 12 april, om högbegåvade (särbegåvade) barn. En intervju med en förälder om hans son gav en bild som vi som kan en del om särbegåvning känner igen: pappan berättade om en pojke som ville lära sig, som längtade att få gå i skolan för att få lära sig mer, men när han äntligen fick börja så fick han inte lära sig.

”Jaha, du tycker om att läsa, sätt dig här i ringen så kan vi ljuda tillsammans” var ett exempel som gavs på bemötande. En person med insikt i frågan sa ”det är ju inte så att han är retad, men de andra barnen förstår ju inte vad han säger”.

Och inte kan man förvänta sig att normaltioåringen skall vara lika intresserad av att diskutera atomer, rymden och sannolikhetsutfall som denna pojke – men vi måste göra vårt bästa för att dessa barn ibland, i några sammanhang, får känna sig tillrätta och slipper dölja vad de kan och gillar för att acceptas.

Det borde inte vara konstigt att förstå att denna grupp barn kan ha det svårt i skolan. Fundera över hur du som vuxen skulle känna det om du på din arbetsplats ständigt fick vänta på att de andra skulle bli klara, om du aldrig fick arbeta i din egen takt, och du istället för att lära dig nytt fick ta över de andras arbete också eftersom du ändå är klar. Och helst skall du sluta säga att du är klar, för du stressar de andra. Helst skall du sitta tyst och vänta, utan att störa.

Lyssna gärna: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/705549?programid=1272

Och i Lunchekot/Studio Ett idag diskuterades problemet med barn som blir ”hemmasittare” och slutar gå till skolan. En psykolog (tror jag det var) som intervjuades sa att det kan bero på väldigt olika saker, exempelvis mobbning, och så nämnde hon även särbegåvning – barn som blir uttråkade i skolan. Detta exempel varken ifrågasattes eller diskuterades särskilt. Kan det vara så väl att det snart blir allmänt accepterat att barn som är mycket mer begåvade än de andra barnen i klassen kan få problem av det? Och kan vi i så fall hoppas att det blir naturligt att vidta åtgärder för att hjälpa dem?

Mer om särbegåvning:

https://asamelander.wordpress.com/2016/02/17/vad-the-star-pupil-tanker/

https://asamelander.wordpress.com/2016/02/04/man-mar-battre-och-presterar-mer-i-flow/

https://asamelander.wordpress.com/2015/11/23/missforstand-om-sarbegavade-barn/

https://asamelander.wordpress.com/2014/06/26/sarbegavade-barn-i-sverige/

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s