Vad ”the star pupil” tänker

I tidningen The Guardian finns varje helg spalten “What I’m really thinking”. Här får man läsa vad t ex en icke namngiven IT-supportmedarbetare tänker, liksom ”kvinnan utan hår” och ”den snart före detta läraren”.

”The star pupil” skrev spalten för några veckor sedan. Han/hon skriver om hur det är när klasskamraterna enbart pratar med hen när de vill ha hjälp, hur han/hon under många år har hjälpt till under lektionerna men hur hen nu blivit trött på att vara som luft annars. Hen skriver om hur det är att uppfattas som arrogant när proven delas ut, för att hen låtsar att hen är likgiltig för sitt resultat, för annars skulle de andra reta hen mer; hur hen försöker bli osynlig när hen får utmärkelser för sina goda resultat och hur hen gråter på skoltoaletten när ”kamraterna” säger att de inte orkar med hen längre för att hen alltid är så duktig. Han/hon avslutar:

”I have emotions and hopes and dreams, too, you know. Deep down, I yearn for friendship, but for all my answers to your constant requests, you rejected me whenever I attempted to connect with you.”

Flera kommentarer till artikeln rapporterar liknande erfarenheter:

“We were told by CAMHS [motsvarar ungefär BUP] that his peers would catch up with him when he was 18…it seems a lot of clever people suffer as a result of their precociousness”

“Don’t worry bud, you’re not alone. Most smart kids go through the same thing.”

“I couldn’t raise my hand in class without half the people around me sighing and muttering rude comments about my supposed arrogance, so i soon stopped raising my hand.”

Och naturligtvis fanns det även de som känner tvungna att kommentera att ”alla är lika mycket värda”. Självklart är det så, men det var inte det spalten handlade om.

http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/jan/16/star-pupil-what-really-thinking

Särbegåvade elever har ofta en svår social situation. Roland S. Persson, en av få svenska forskare som har arbetat med denna fråga skriver

”den som är annorlunda åtminstone i den utsträcknignen att denne inte företer särskilt uppskattade och avundsvärda egenskaper fryses ut ur den sociala gemenskapen. Den särbegåvade blir ett hot mot det sociala status quo [som råder]”. (Annorlunda land särbegåvningens psykologi 1997)

Nog borde det finnas plats i svensk skola även för barn som är begåvade och/eller har lätt för att lära?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Annonser

En reaktion på ”Vad ”the star pupil” tänker

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s