Om Ross Tensta hade varit en Hackneyskola…

Björn Dahlman, lärare på Ross Tensta gymnasium sedan 2003, har på sin blogg skrivit om vad han menar var förklaringen till ”förortsskolornas dödsdans”.

https://drive.google.com/file/d/0B4JTlLUHxw_jcmJWODZVZEFpX2M/view?pref=2&pli=1

Björn menar att det fria skolvalet leder till att friskolor etableras och ökar tillgången på skolor. Dessa drar till sig ”attraktiva elever” och skolorna i förorten får en hög andel elever ”med problem”, vilket gör att en nedåtgående spiral går snabbare och snabbare.

På 90-talet genomgick en del skolor i Hackney liknande nedåtgående spiraler. Stiftelsen Hackney Learning Trust, där jag arbetade i 10 år, lyckades stoppa denna utveckling. Idag är samtliga Hackneyskolor åtminstone ganska välfungerande, och några är extremt framgångsrika. De åtgärder som vidtogs kan jämföras med de som inte vidtogs för att stötta Ross Tensta. Min poäng är att visa att det går att ändra nedåtgående spiraler, men att det kan krävas radikala åtgärder. (Huruvida den speciella metodik som Ross Tensta använde sig av var lämplig eller inte lämnar jag därhän.)

Åtgärder:

  • Skolvalet reglerades. Alla ansöker till primary school (5-10 år) och secondary school (11-16 år) året innan man skall börja där. Föräldrar som ej har resurser/kunskap att förstå vikten av ett aktivt skolval blev aktivt uppsökta av kommunen, som gav hjälp och råd.
  • Antagningsregler:
    • Alla barn som bor i familjehem får förtur till sin föredragna skola. Det går att få förtur även av andra sociala/medicinska skäl.
    • Alla skolor deltar i ”Fair Access”-processen, som bestämmer vilken skola svårplacerade barn skall gå i (t ex barn som har blivit avstängda). Alla skolor turas om att åta sig barn ur denna grupp. Ingen skola får många samtidigt.
    • Alla secondary skolor antar elever efter ett ”banding test” som man gör året innan man börjar. Detta är ett ”cognitive ability”-prov, en typ av ”förmågeprov”, och alla skolor antar lika många elever från varje ”förmågegrupp”. Ingen skola har enbart elever med högsta ”förmågan”.
  • Detta antagningsförfarande innebär att alla skolor måste satsa på elever på alla nivåer. Ingen skola kan mest fokusera på att se till att alla får ”E”.
  • Friskolor etablerades när reformen om Free Schools kom. Men de lyder under samma antagningsregler som alla andra skolor.

Detta leder till att alla skolor har ett liknande intag, liknande sociala och ekonomiska förutsättningar. För elever med sociala eller andra svårigheter utgår ett extra statsbidrag som skolan beslutar om användningen för.

Därtill bidrar den engelska inställningen att ”alla skolledare skall kunna visa resultat” till att skolor med ”svåra” utgångspunkter inte ratas av duktiga skolledare – där kan de visa att de gör framsteg, vilket är svårare att visa på en skola som redan är bra.

Och härutöver har skolorna avsevärt större möjligheter än i Sverige att bestämma över ordningsfrågor. Föräldrar och elever accepterar de regler som gäller innan de börjar, och vet att det blir konsekvenser om man inte gör det man ska på en lektion, exempelvis obligatorisk läxläsning samma eftermiddag, självklart med hjälp av lärare.

Vi skapade en positiv spiral istället i Hackney.

Att Sverige ofta lämnar förortsskolor ensamma att tampas med de problem systemet har skapat är helt fel, liksom att skylla problemen på lärare och skolledare där. Kommunen har det yttersta ansvaret. Men lika fel vore att tro att den enda eller bästa lösningen vore att ta bort skolvalet och tvinga in alla i den närmaste skolan.

 

Mer om banding tests:

https://asamelander.wordpress.com/2014/10/21/rattvis-skolantagning-anvand-banding-tests/

Mer om rektorsrekrytering:

https://asamelander.wordpress.com/2015/07/02/rektorsrekrytering-latt-till-daliga-skolor-i-england-svart-i-sverige/

Mer om fair access:

https://asamelander.wordpress.com/2014/11/07/fair-access/

Annonser

En reaktion på ”Om Ross Tensta hade varit en Hackneyskola…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s