Slut med lokala skolstyrelser?

Alla engelska skolor har en ”Governing Body”, en lokal skolstyrelse för den individuella skolan, som består av representanter för personal och föräldrar; liksom den har ”samhällsrepresentater”. Vem som helst kan bli en sådan samhällsrepresent – de flesta kommuner skriker efter personer som vill vara med i en skolstyrelse. Ibland är rektor ordförande, ibland finns en extern ordförande och rektor sitter med ex officio.

En skolas Governing Body är ansvarig för allt som har med skolan att göra: anställning av personal, inklusive rektor, att dra upp riktlinjer för arbetet i skolan, den bestämmer om skoluniformen, skolmaten – allt. Det är också denna styrelse som får stå till svars om skolan inte får tillräckligt bra resultat (givet förutsättningarna!) när den inspekteras, och den kan få avgå om den inte upplevs klara av sitt uppdrag.

Att det finns en lokal styrelse som bestämmer om den egna skolan gör att det finns reella möjligheter för föräldrar och personal att påverka arbetet. Vid anställning av nya lärare är det vanligt att man först identifierar vilken kompetens man behöver och därefter annonserar. Samma sak gäller vid anställning av ny rektor: man funderar igenom vilken kompetens de andra skolledarna har och ser till att man får en så god samlad kompetens som möjligt.

I Sverige verkar möjligheterna vara mindre för den enskilda skolan att bestämma exempelvis vilken rektorskompetens den behöver.

Igår meddelade en stor grupp av Academies (statligt finansierade skolor som drivs av företag) att de ville slopa dessa lokala Governing Bodies, och istället styra skolorna via mer centralt placerade styrgrupper.

Jag har varit imponerade av många skolors styrelser. Ofta består de av en ambitiös grupp människor som helt ideellt lägger mycket tid på att förbättra skolan. Eftersom den är lokal har styrelsen stora möjligheter att ha direkt kontakt med personalen, och eleverna. De kan anpassa sitt arbete efter skolans förutsättningar.

Att ge detta ansvar till en central grupp, som styr ett stort antal skolor, kommer sannolikt innebära att det lokala inslaget, och möjligheterna att anpassa arbetet blir färre. Det är synd – men det är inte förvånande att en stor Academy-grupp väljer att göra så, tyvärr. Att skolor arbetar tillsammans är bra – men inte om man gör allt strömlinjeformat, och bortser från den enskilda skolans behov och möjligheter.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s