Pojk- och flickskolor?

Vad är meningen med flick- och pojkskolor? I Sverige är de avskaffade, sedan enhetsskolan skapades, sannolikt (?) i samma anda: att alla skall få samma möjlighet och därmed – feltänkt – att alla därmed skall utbildas på precis samma sätt. Hade det varit bättre att behålla flickskolan?

I England finns många flick- och pojkskolor, även om antalet har minskat. Många av de riktigt prestigefulla privata skolorna är bara för ett kön (Cheltenham Ladies’ College, Eton, Harrow…), men även en del vanliga, statligt finansierade skolor är bara för flickor eller pojkar. Andra har valt medelvägar: i en del skolor går både flickor och pojkar, men i en del ämnen undervisas flickor och pojkar var för sig.

Det finns forskning som indikerar att i synnerhet flickor får bättre resultat i t ex Science och matematik om de undervisas i grupper med bara flickor. Likaså är det en högre andel flickor som väljer att specialisera sig i dessa ämnen som ”A-Levels” (gymnasiet).

Nyligen kritiserade en rektor för en blandad skola flickskolorna, och frågade sig hur dessa flickor skulle klara sig i framtiden, om de inte får lära sig att umgås med pojkar. Flickskolorna slog tillbaka och menade att flickorna i deras skolor självklart umgås med pojkar utanför lektionerna – det är inte som det var en gång att flickor inte får lov att prata med pojkar alls.

Kan det finnas fördelar med könssegregerad undervisning? I Sverige anses det generellt kontroversiellt. Jag har fått många frågor om hur det fungerar. Men, egentligen – är det så mycket konstigare än att jag på 80-talet undervisades i gymnastik/idrott tillsammans med bara flickor? Ingen höjde på ögonbrynen då – varför ansågs det inte konstigt?

Det verkar otvetydigt vara så att fler flickor väljer att utbilda sig i Science-ämnen om de undervisas med bara flickor. Med tanke på att vi behöver fler unga människor som utbildar sig inom naturvetenskap och teknik (inte minst som framtida lärare!) så kanske det vore intressant att prova detta även i Sverige?

Jag tror självklart inte att det kommer att hända. Den svenska synen är, tycker jag, alltför ofta inställd på att hitta ”en optimal lösning”, som skall passa alla. Denna optimala lösning för alla finns dock inte. Bättre tycker jag om den inställning som ordföranden för den engelska flickskoleorganisationen har: ”the sector benefits from diversity and choice” (skolsektorn vinner på att det finns olika möjligheter och val”). Det håller jag med om – även om jag inte vet om jag själv skulle ha velat gå i en flickskola.

(Och, givet mitt tidigare inlägg om de negativa aspekterna av att ha skolor på religiös grund: jag är klart tveksam till flick- eller pojkskolor på religiös grund. För dessa barn kan det verkligen finnas en risk att de inte får möjlighet att umgås med pojkar/flickor alls.)

http://www.bbc.co.uk/news/education-35225738

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s