Ge dem danska piccolo-piccoline-arbeten

I en artikel i DN idag skriver en snart före detta lärare, Niklas Karlsson, om varför han nu vill lämna läraryrket:

”För många av mina elever är omotiverade och skoltrötta men känner av någon anledning att de ”måste” gå i gymnasiet. De har mycket hög frånvaro och många F i betyg, men vill eller orkar inte göra någonting åt det. Deras föräldrar vill eller orkar inte heller engagera sig utan de enda människorna som är engagerade och vill att eleverna ska bli godkända är lärarna.

Eleverna och föräldrarna ser inte värdet i utbildningen och eleverna verkar ”gå i skolan” för att det inte finns några andra alternativ än att vara hemma på dagarna.”

asikt.dn.se/asikt/debatt/lararna-flyr-skolan-var-finns-krisplanen/jag-slutar-som-larare

Jag kan inte se att det gynnar dessa elever, lärare eller klasskamrater att man tvingar dem att gå i skolan när de är uppenbart skoltrötta – snarare gör det stor skada för lärare, som Niklas Karlsson, och för deras klasskamrater.

Alla behöver en utbildning, brukar de hävda som tycker att det är bra att alla går i gymnasiet. Jag instämmer, men frågar om alla måste få denna utbildning under samma år i livet? Skulle det inte vara bättre att elever som är väldigt skoltrötta får göra något annat under en period och därefter återgå till att lära?

Jag har skrivit tidigare om danska förhållanden, som jag tycker har många fördelar jämfört med Sverige (se https://asamelander.wordpress.com/2014/11/03/hur-ar-det-i-danmark/). Framför allt menar jag att den danska modellen med olika möjligheter är bra:

För elever som är trötta på den vanliga skolan efter grundskolan finns ”efterskolen”, som innebär att elever på 14-18 år går (oftast) ett år i en skola som fokuserar på andra ämnen än de vanliga: ofta handlar det om konst, idrott, eller annan skapande verksamhet. Om man börjar där i nian måste man även läsa de vanliga ämnen som man läser i ”folkeskolen” (grundskolan). Normalt bor man på skolan.

Det blir ett avbrott i de vanliga studierna. Elever som har det trassligt i den vanliga miljön kommer hemifrån, de får fokusera på ämnen som de är intresserade av och får träffa andra med liknande ämnen.

Efterskolen skall även förbereda eleverna för vad som kommer därefter, oavsett om de vill börja gymnasiet eller läsa en ”ungdomsutbildning”.

I Danmark finns även ”piccolo/piccoline-arbeten”. Det är enkla arbeten för ungdomar under 18 år – det kan handla om att vara allt-i-allo på ett kontor och kopiera papper, laga kaffe, gå ärenden. Så här står det i en annons idag:

”Piccolo eller piccoline søges til at passe ingeniørerne, posten, firmabilerne, firmahunden, kaffen og det gode humør på vores kontor på Frederiksberg.

Du får en varieret hverdag i vigtig servicefunktion og får vores hverdag til at glide lidt lettere. Dit ansvar bliver alt fra kaffebrygning til postekspedering og du vil få en bred berøringsflade med hele kontoret – fra kontorhunden til konstruktionsingeniøren.”

Lönen är ganska låg (genomsnitt 15 000 DKK enligt Danmarks Statistik), och man får sluta när man fyller 18. Lönen skulle annars stiga kraftigt och arbetsgivaren väljer då att ta in en yngre piccoline. Detta är alla medvetna om från början. Den som varit piccolo/piccoline får då återigen en puff att fundera på vad de vill göra: hitta ett annat arbete, eller påbörja en utbildning.

Det danska systemet är mer flexibelt, och bygger inte på att alla måste göra samma sak vid en viss kronologisk ålder. Egentligen är det konstigare att vi i Sverige har bestämt att alla skall vara mogna att göra x vid y ålder.

Jag tror att en öppning för enklare arbeten, under en begränsad tidsperiod, för elever som inte orkar läsa skulle vara en bra lösning även i Sverige. Det finns många arbetsplatser som verkligen hade gynnats av att ha ett extra par händer där – och många unga som hade mått bra av att vara behövda, efterfrågade och uppskattade. Att ha något liknande ”efterskolen” skulle också vara bra, men är en större apparat att bygga.

Detta hade varit positivt för lärarrekryteringen – för, som Niklas Karlsson skriver, vilken lärare tycker det är kul att lägga en stor del av arbetstiden på att försöka motivera elever där absolut ingen motivation finns?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s