Problemen med att skapa olika skolor för ”begåvade” och andra

Sedan 1998 har det varit förbjudet i England att öppna nya “grammar schools”. En grammar school är en skola som antar elever på grundval av antagningsprover, där bara de med bäst resultat får en plats. De skapades efter andra världskriget som en möjlighet för ”fattiga begåvade” barn att få en god utbildning. Man skrev provet när man var 11 år och resultatet bestämde om man fick gå i en grammar school, eller i en ”secondary modern”. Den senare typen av skola var en förberedelse för arbetslivet och man förväntades inte studera vidare.

De mer välbärgade gick i privata skolor – oavsett hur ”begåvade” de var – med bättre förutsättningar. (Idag är det bara 7% av engelska barn som går i privata skolor.)

Grammar schools finns fortfarande – förbudet gällde att öppna nya – men det är bara i några områden (counties) som det finns så pass många kvar att de fortfarande spelar en stark roll.

Teoretiskt sett kan ”grammar schools” verka bra. Med mina kunskaper om – och personliga erfarenhet av – hur svensk skola ofta misslyckas med att stimulera barn som lär sig snabbt så borde jag kanske tycka att det är en bra lösning att låta dessa barn gå i en skola som låter dem lära sig mer och snabbare.

Tyvärr fungerar det inte så i realiteten. Det är tveksamt om de barn som får plats i en grammar school verkligen är de som har bäst ”akademiska” förutsättningar. Det är vanligt att föräldrar som har möjlighet betalar för en privat ”tutor” i ett år innan barnet skriver provet för att lära honom/henne hur det skall tänka och uttrycka sig. Andelen barn som får gratis skolmat (dvs vars hushåll har mycket låg inkomst) som går i grammar schools är låg. Det är svårt – omöjligt? – att i tidig ålder på ett objektivt sätt sortera ut de barn som har bäst förutsättningar för en akademisk bana.

För de andra kan det skapa livslånga problem med självförtroende. Jag läste nyligen att en framgångsrik Cambridgeprofessor fortfarande emellanåt presenterade sig genom att säga ”jag heter xx och jag misslyckades med mitt 11+ prov”. 50 år senare satt det fortfarande en tagg i henne att hon inte hade kommit in på någon grammar school.

Nu har den nuvarande regeringen godkänt en ”ny” grammar school, trots att det är förbjudet.

https://www.tes.com/news/school-news/breaking-news/first-new-grammar-50-years-be-approved-today

Lagligt sett har det gjorts genom att en existerande grammar school har öppnat ett ”annex”. Eleverna på skolan kommer att vara tvungna att ha några lektioner i veckan på ”huvudskolan” för att komma runt lagen.

Många tror att regeringen vill utvidga ”the two tier system”, modellen att ha två olika skolsystem för ”akademiska ban” och andra, men det kommer att bli domare som bestämmer om denna nya skola är laglig: beslutet att godkänna den kommer sannolikt att överklagas.

Att barn som vill lär sig snabbt och mycket inte får utmaningar i skolan är ett stort problem. I England reflekterar man mer och oftare över det än i Sverige. Det är positivt. Men ett system som i tidig ålder oåterkalleligen sorterar ut barn som man inte tror på är ingen bra väg framåt.

Den vanliga skolan måste räcka för alla – men då måste det finnas möjligheter till exempelvis ”snabbgrupper” för de barn som idag tillbringar en stor andel av sin skolgång med att vänta på de som inte lär sig lika snabbt. Ett system med flytande grupper, beroende på ambition, intresse och kunskaper, som inte är samma under hela skolåret utan som ger utrymme för progression skulle kunna vara en lösning för att se till att alla barn åtminstone någon gång ibland får lära sig i sin egen takt.

Annonser

2 reaktioner på ”Problemen med att skapa olika skolor för ”begåvade” och andra

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s