Rektorsrekrytering: lätt till dåliga skolor i England, svårt i Sverige

I ett seminarium i Almedalen igår (1 juli) sades det att det i Sverige är svårt att rekrytera skolledare till skolor som anses ”dåliga”, och lättare att rekrytera skolledare till skolor som anses ”bra”.

Detta är intressant, för det är precis tvärtom i England.

I England är det stark press på skolledare att se till att skolan får bra resultat, både i absoluta tal och vad gäller progression. En skolledare som lyckas med en skola kan få utökat ansvar för andra skolor, medan en skolledare som har problem att förbättra en skola ofta blir bortplockad ganska snabbt.

En av de skolor jag arbetade med i Hackney hade en rektor som hade fått fantastiska resultat i många år, både absolut och relativt sett. När hon gick i pension blev det omöjligt att rekrytera en ny rektor: det kunde ju bara gå nedåt, och vem vill ha en tjänst där det är ”omöjligt” att göra skillnad? Inte engelska skolledare i alla fall, för de vet att de riskerar sitt rykte och jobb om de misslyckas med att föra vidare de goda resultaten. Avsevärt bättre är då att börja i en skola som ligger nära botten, för då kan det bara gå åt ett håll.

Sitter svenska rektorer för säkert? Är det därför det är lättare att rekrytera till skolor med goda resultat i Sverige?

Eftersom ”bra” skolor i Sverige enbart definieras som skolor med en hög andel elever som får godkända betyg, så är det förstås ett svårt uppdrag att bli rektor för en skola med sämre utgångspunkt. I England ser man till ”hur mycket resultaten har förbättrats” (mer här: https://asamelander.wordpress.com/2015/04/12/att-mata-skolframgang/). Detta innebär att en skola med måttliga absoluta resultat ändå kan anses ”bra”, om progressionen är bra. Omvänt är en skola med ”bra” resultat bara bra om även progressionen är god – skolan måste kunna visa att den har gjort skillnad.

I Sverige är det absolut: om du inte har en hög andel godkända betyg så anses ofta skolan per definition ”mindre bra”. Detta är förstås djupt orättvist. Många skolor med måttliga resultat har gjort större framsteg än en ”bra” skola, men detta syns inte någonstans. Många skolor med ”bra” resultat borde kanske få ännu bättre resultat för att verkligen göra skillnad – men det syns inte heller.

Mot bakgrund av detta är det kanske inte så konstigt att det är svårare att rekrytera till ”mindre bra” skolor i Sverige. Det kan vara ett omöjligt uppdrag, och mycket svårare än att vara rektor för en ”bra” skola, när man inte mäter progression.

En rektor kommenterade på Twitter att hans erfarenhet var att det var svårt att rekrytera skolledare överhuvudtaget, även till ”bra” skolor. Allt är relativt – kanske är det bara lättare att rekrytera till ”bra” skolor än andra (och naturligtvis kan det vara olika i olika områden). Oavsett vilket är det en intressant skillnad mellan England och Sverige som leder till eftertanke – och borde leda till större fokus på progression.

Annonser

En reaktion på ”Rektorsrekrytering: lätt till dåliga skolor i England, svårt i Sverige

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s