Så vände vi skolan i Hackney – rapportpresentation

På onsdag, den 29 april, presenterar jag en rapport jag har skrivit om skolutveckling i England:

http://timbro.se/valfard/evenemang/lokala-undantagstillstand-en-raddning-for-sveriges-samsta-skolor

I denna rapport redogör jag för hur situationen i kommunen Hackney såg ut i slutet av 1990-talet – både då och nu var arbetslösheten och utanförskapet stort – och beskriver de många åtgärder som vidtogs, som gjorde att Hackneys resultat gick från sämst av alla kommuner till över genomsnittet på alla stadier. Och, kanske ännu viktigare än att resultaten blev bättre: skolornas rykte blev gott, uppfattningen om dem bland föräldrar förändrades totalt – plötsligt ville man gå i Hackneys skolor, från att ha flytt dem tidigare.

Även resursstarka föräldrar blev försäkrade om att i Hackneys skolor får alla elever stöd och hjälp, oavsett vilken nivå de ligger på. Detta var självklart en viktig faktor för att skolorna skulle attrahera barn från alla socioekonomiska bakgrunder.

2009 var jag Head of School Place Planning i Hackney. Eftersom det inte finns någon folkbokföring i England får man beräkna behovet av skolplatser bland annat på antalet ansökningar året innan, och födelsesiffrorna många år tidigare. När det gäller ansökningar till secondary school, vid 11 års ålder, kan man även titta på vilken andel av eleverna som valde att söka till skolor i Hackney tidigare.

2009 steg antalet ansökningar till Hackneys skolor drastiskt. I första omgången var det 300 barn som inte kunde erbjudas plats på någon secondary school i Hackney. Från att vi några år tidigare ibland hade fått arbeta hårt för att övertyga föräldrar om att de skulle sätta sitt barn i en skola i Hackney fick vi nu diskutera med föräldrar som var arga över att de inte fick något erbjudande från någon Hackneyskola.

Den förändring som Hackney genomgått är ganska unik i England. Det har krävt enormt mycket arbete, och självklart mycket resurser, men alternativet, i form av kostnader för exempelvis socialtjänst och ungdomsvård hade nog inte varit billigare i längden. Idag behöver Hackneys barn och ungdomar inte vara generade över att de kommer från Hackney längre – det är också en mycket betydelsefull framgång.

Jag är helt övertygad om att motsvarande resa skulle gå att göra i Sverige. Det skulle kräva politiskt mod, kanske särskilt att låta framgångsrika skolledare och lärare arbeta fokuserat med undervisning (och inte en massa annat) – och utan detaljstyrning. Det skulle även kräva en attitydförändring i samhället, från den ibland gängse uppfattningen att ”skolan måste lösa allt” till att huvudsakligt fokus återskjuts till lärande.

Barn och ungdomar med problem av olika slag skall få hjälp – men inte självklart av en lärare, vars professionalism huvudsakligen bör handla om undervisning.

Den som är i Stockholmstrakten är mycket välkommen att komma till seminariet på onsdag! Föranmälan krävs.

Det skall bli mycket spännande att höra hur pass genomförbara svenska skolintressenter tror att en del av dessa åtgärder skulle vara i Sverige.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s