Varför får elever som vill lära ta smällen för samhällets misslyckanden?

I Aftonbladet skriver Jabar Amin (mp) att ordningsbetyg är fel väg att gå för att skapa ordning i skolan. Han skriver att ”I Folkpartiets och alliansens värld är utestängning och straff av exempelvis 12-åringar metoden för att lösa situationen med otryggheten i skolan” och därefter att en bättre väg är att ge eleverna mer tid mer lärarna.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/skola/article20423755.ab

Ann-Charlotte Marteus, ledarskribent på Expressen, kritiserar detta. Hon skriver att även om problemet med stökiga elever kan bero på att de har problem utanför skolan så innebär det inte att skolan kan förändra sitt uppdrag: ”Men vi måste samtidigt bestämma vad skolan ska vara till för. Om vi bestämmer att syftet med skolan är att utbilda barn – vilket verkar rimligt – måste vi agera därefter. Det vill säga, om en elev stör och förstör förutsättningarna för undervisning och lärande, måste det orosmomentet bort.”

http://bloggar.expressen.se/opinionsbloggen/2015/03/vad-harligt-att-mp-ska-losa-skolans-problem

Härom veckan talade jag med Alan Wood, som lett Hackneys skolor från kaos till framgångssaga och som är en tidigare chef till mig. När jag frågade honom om varför det hade varit så viktigt att redan från början ha en strikt disciplin i Hackneys skolor så kom svaret omedelbart: ”Because many inner city children were bullied and hurt and schools were not doing enough to stop that.”

Han utvecklade sitt svar med att säga att det hade varit psykologiskt viktigt att se till att skolan framför allt var en plats för lärande. Elever som har problem skall få hjälp – men inte nödvändigtvis i samma rum som de elever som är ”ready to learn”.

Det gör mig beklämd att det i Sverige är så kontroversiellt att betona att skolan framför alllt är till för att unga människor skall få lära sig. Med min engelska hatt på är det minst sagt märkligt att det anses acceptabelt att elever som hindrar andras lärare skall få fortsätta göra det, motiverat med att de kan må dåligt av att inte få gå kvar i klassen.

Hur mår de elever vars lärande får stå i andra rummet?

Hur kan det inte vara bättre att se till att så många som möjligt får de bästa förutsättningar för att lära tillsammans – medan de som inte är ”ready to learn” får hjälp utanför klassrummet ett tag?

Hur kan det någonsing vara lämpligt, eller ens demokratiskt, att låta ett stort antal elevers utbildning ta smällen för att samhället inte klarar att se till att alla är redo att lära när de kommer till skolan?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s