Åter till Värner Rydénskolan

Tillbaka till Värner Rydénskolan – jag skrev om skolan härom dagen:

https://asamelander.wordpress.com/2015/03/02/varfor-tillats-skolklimatet-ga-sa-langt-som-pa-varner-rydenskolan-i-malmo/

Idag publicerar Sydsvenskan en intervju med Sofie Nyberg Horning, som varit lärare och biträdande rektor på skolan.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/det-har-ar-hela-malmos-problem/

Redan 2008 anmälde rektor och skyddsombud skolan till Arbetsmiljöverket och bad dem stänga skolan. Vad gjorde kommunen då?

Personalen kontaktade själva tjänstemän och politiker för att få hjälp. Vad gjorde kommunen då?

Att döma av intervjun med Nyberg Horning så gjorde kommunen inte mycket, baserat på att skolan fungerade ”ganska bra” jämfört med andra skolor i samma område. ”Man sänker ribban för vad som är acceptabelt”, menar SNH. ”Om man har fritt fallande skolresultat, är inte det en tydlig signal? Vi är många som inte är kvar som blir provocerade av att man säger att det inte kommit signaler.”

Det är ett djupt svek mot elever, lärare, skolledning och annan personal att man inte har tagit deras rop på hjälp på allvar, och istället offrar utbildningen för elever som vill lära sig. Personalens uppgift är att undervisa och att främja undervisning – inte att vara ”väktare”. SNH säger att det pedagogiska fokuset blev underordnat i kampen för att behålla lugnet på skolan. Är det konstigt att resultaten då faller?

I Studio Ett i måndags

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6106060

uttalade Anders Rubin, skolkommunalråd (s) i Malmö att ”alla som finns runt om skolan har ett ansvar, man måste se till att det funkar”, att ett ”långsiktigt arbete har pågått under längre tid” och att man har ”jobbat med ett åtgärdspaket sedan oktober 2014”. Om problemen har funnits sedan 2008 verkar det sent att komma med ett åtgärdspaket 2014.

”Vi räcker inte till”, uttalar en intervjuad lärare i Studio Ett. Nej, och ni skall heller inte behöva räcka till för problem i denna storlek – ni skall ha arbetsro för att få undervisa.

Kommunen måste se till att det finns tillräckligt mycket annan personal för att lärare och skolledning skall kunna fokusera på undervisning.

Kommunen måste se till att det finns verktyg och metoder för skolan att handskas med elever som inte fungerar – och detta är inte lärarnas eller ens reguljära skolledares uppgift. Dessa elever flyttas lämpligen från skolan omedelbart. Alla elever som fungerar – majoriteten – måste få känna att de står i fokus – deras lärande är det viktiga.

På en skola med problem i denna kaliber behövs personal med direkt ansvar för ordning, så att rektor – precis som Nyberg Horning säger – kan använda sin tid på att utveckla pedagogiken.

Jag inser att jag upprepar mina erfarenheter från England, men jag vet ju att det går att vända en dålig skolsituation – Hackneys problem var minst lika stora. I ett läge som det är idag behövs en nystart och tydliga ordningsregler som alla elever tar del av och signerar. Vid första (kanske grövre) överträdelse flyttas eleven från ordinarie undervisning och kommunen får ordna alternativ undervisning på annat ställe. Stenhård disciplin behövs när problemen har gått så långt – det är osvenskt, men tydliga regler och tydliga konsekvenser ger resultat.

Kanske behövs stängsel runt skolan för att inte obehöriga skall kunna komma in – ser tråkigt ut, men kan vara effektivt. Precis som Anders Rubin säger i Studio Ett kommer det att kosta pengar, men det är sannolikt väl investerade pengar.

Det är bara beklagligt att det får gå så långt innan kommunen tar problemen på allvar.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s