Celebrating achievements i engelska skolor

Nyligen var jag på ett möte i en engelsk skola, primary school, där barnen är 5-11 år gamla. Skolan var inrymd i en gammal klassisk viktoriansk skola, med många våningar, smala stentrappor och tjocka väggar. Det enda större rum som finns i i sådana skolor används ofta både som matsal och ”gymnastiksal” – där finns således inga ribbstolar, utan gymnastiken är avsevärt mer stillsam än i svenska skolor.

Såhär kan de se ut:

bonnerstreetart

(från http://www.theguardian.com/politics/2006/nov/14/immigrationpolicy.communities)

Skolgården var, med svenska mått mätt, liten, och spartansk, som många skolgårdar är i innerstäderna. Höga stängsel omgärdar den. Som svensk kan det första intrycket man får av en engelsk skola vara något av en chock – det känns inte barnvänligt på samma sätt som en skola i Sverige gör. Brist på yta är förstås det största problemet – London councils har i flera år varnat för kommande svårigheter att skaffa fram fler skolplatser – i somras beräknade de att det behövs 133 000 fler skolplatser för att möta behovet fram till 2018. http://www.londoncouncils.gov.uk/news/current/pressdetail.htm?pk=1798

När man går in i skolan noterar man andra skillnader. På väggarna hänger överallt bilder och presentationer gjorda av eleverna. Dessa byts ut med jämna mellanrum. I foajén sitter bilder på alla lärare, och i princip alla barn och vuxna vet namnen på alla andra. När vi går genom korridorerna hälsar personen jag går tillsammans med på alla elever hon möter och vet vad de heter, trots att hon inte är lärare. På dörren till rektors kontor hänger bilder på ”veckans elever” som har gjort något bra och får uppskattning för det. En text i liten (”hemlig”) stil berättar om rektors ”hemliga trick”: varje vecka skickar hon vykort till en eller två elever som har gjort något särskilt bra. För elever som sannolikt inte skaffar brevvänner, men kanske e-mailvänner, kan det vara en stor sak att få ett riktigt vykort med posten. Några elever knackar på dörren under mitt möte och får veta att ”you have to come back at lunch time, you know that..?” Självklart visste de det – men man kan alltid chansa för det är ju trevligt att prata med rektor!

Jag tvivlar på att mina rektorer i grundskolan visste vad alla elever hette, och än mer på att alla elever visste vem det var. Rektor såg man i princip endast vid skolavslutningen – han eller hon tillbringade all sin tid på sitt kontor. Kontakterna mellan elever och personal är avsevärt mer avslappnade i den engelska skolan än i en svensk.

”Celebration” är ett magiskt ord. Under mina egna skolår fanns ”officiell uppskattning” i princip enbart vid skolavslutningen, och då enbart för elever som hade hoppat högt, sprungit fort; eller elever som fick äran att sjunga något. Inga ”priser” fanns för någon som var en god kamrat, eller hade förbättrat någon kunskap mycket. Ingen fick stå ut – alla var lika bra och helst exakt likadana. (Jag tror och hoppas att det är lite annorlunda idag, men det skulle förvåna mig om det är som i England.)

När jag började arbeta i Hackney hade skolorna haft stora problem länge. ”Celebration”, att man började tala om allt bra som hände i skolorna, anses ha varit en viktig pusselbit för att lyckats vända opinionen – både internt i skolorna och i samhället i övrigt.

(Och ja, självklart har skolan och lärarna koll på att alla elever får priser, vykort och liknande någon gång. Alla elever gör någon gång något bra som är värt att uppmärksammas – oavsett om det handlar om kunskapsinhämtning eller sociala framsteg. Att eleven A sedan inte i reella tal har fått bättre resultat än eleven B spelar ingen roll – man jämför eleven A med hans eller hennes egna förutsättningar.)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s