Lärare lämnar även i England – och färre söker in

På en konferens i London om skolfrågor den 7 februari fick jag några fakta om en kommande skolkris i England:

  • Förra året slutade 1 av 12 lärare i England att arbeta som lärare. Det är det högsta antalet på 10 år och en ökning med 25% sedan 2010.
  • Antalet ansökningar till lärarutbildningarna har gått ner med 11 000 inför hösten 2015 – från drygt 70 000 till 60 000.

Därutöver vet vi att det kommer att behövas ytterligare 133 000 skolplatser bara i London till 2018 – var de skolorna skall byggas vet ingen, existerande skolor trycker in barn med skohorn överallt, och musiksalar och datasalar försvinner för att få in fler klasser. Hur man skall hitta lärare till dem får nog bli en senare fråga.

Skolan är inte bara ett svenskt problem. Finland citerades som ett exempel igen, och det finns en aspekt som är en enorm fördel där: söktrycket till lärarutbildningen är högt – folk vill bli lärare – de som blir lärare är kapabla och motiverade – utbildningen i skolan blir bra.

I England har olika initiativ gjorts för att locka fler lärare. Teach First är ett program som lockar till sig ”graduates” (studenter som lämnar universitetet med en 3-årig utbildning) med en bra examen, och ger dem ett minst tvåårigt kontrakt för att få en lärarutbildning på plats i en skola. De förbinder sig att stanna i den skola de blir anvisade av Teach First i några år, och dessa skolor är alltid i ”problemområden”.

Det har gett viss effekt – det ger viss status att bli antagen till Teach First.

Skulle något liknande vara möjligt i Sverige? Jag tror att vi måste öppna för fler möjligheter även i Sverige. En person med en universitetsutbildning bakom sig som är längre än den i England (för behörighet i två ämnen krävs ofta 4,5-5 års studier) har inte så ofta lust att hoppa på en minst 3 terminer lång pedagogisk utbildning. Om de fick möjlighet att ”studera på jobbet” finns det en chans att det skulle locka fler.

Det är viktigt att få en gedigen utbildning, men det finns personer som klarar att börja undervisa med stöd och få denna utbildning vid sidan om. Jag hade själv ett par extremt kapabla ”obehöriga” lärare under min skoltid. Peter Jhaveri och Ulf Zander lär väl inte läsa det här, men de är två exempel – idag är Ulf Zander professor i historia vid Lunds universitet och det finns självklart fler. Vi borde göra vårt bästa för att hitta dem och för att locka dem att komma till skolan.

På konferensen fick jag även lära mig att 70% av alla som relegeras från engelska skolor är ”Black British boys”. De är tyvärr extremt överrepresenterade, förstås.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s