Expertkommitténs dom

Idag kom den utländska expertkommitténs dom över vad det är som inte fungerar i svensk skola idag.

Tre områden lyfts fram som särskilt viktiga för att ändra utvecklingen:

– Kvalitet och jämlikhet gå hand i hand, i alla skolor och i alla kommuner

– Läraryrkets status måste öka

– OECD förordar också en nationell plan och en kultur där förbättrade resultat står i fokus. Bland annat måste det stå klart vem som ansvarar för resultaten.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/experternas-dom-sa-ska-svensk-skola-bli-battre

Detta går därmed stick i stäv med bland annat den plan som nuvarande utbildningsminister har på att öka antalet lärare: det är kvaliteten som måste öka, inte kvantiteten. Att få in fler lärare utan att ha möjlighet att välja vilka det blir är inte meningsfullt (och så skulle det bli om nuvarande system fortsätter, eftersom det i dagsläget är så extremt enkelt att komma in på lärarutbildningen att många tar det som ett sista alternativ).

Vi måste skapa fler sätt att bli lärare; kreativa sätt som inte bygger på att man om man till exempel redan har en universitetsutbildning måste läsa ytterligare 1-2 år vid universitetet: det kan vara svårt att få ihop ekonomiskt om man är lite äldre och har familj exempelvis.

I England finns flera sätt att komma in i läraryrket för personer som är äldre och som bygger på att man genast börjar arbeta vid en skola med lön och läser in relevant pedagogik samtidigt. Lärarfacken skulle protestera och trycka på vikten av att man har en lärarlegitimation eller examen, men jag vet att jag inte är ensam om att ha haft några mycket bra lärare i mitt liv som inte hade någon pedagogisk utbildning överhuvudtaget. (Därmed inte sagt att de inte kunde lära sig något mer – det kan alla!)

I Danmark genomgår man efter avslutad universitetsutbildning (där alla relevanta ämneskunskaper täcks) en ettårig utbildning, Pædagogikum, parallellt med att man arbetar vid en skola. Man måste klara utbildningen inom detta år för att få fortsätta vara anställd. Varför inte en liknande variant i Sverige? Kanske skulle vi då kunna få in äldre personer med goda yrkeskunskaper på olika områden som kan tänka sig att prova ett nytt yrke, men som inte vill gå utan lön i 1-2 år för att tvingas sitta av tid på en utbildning som tyvärr ofta inte håller måttet.

http://uvm.dk/Uddannelser/Gymnasiale-uddannelser/Paedagogikum/Fakta-om-peadagogikum

Lämna en kommentar