Fair Access

Alla engelska kommuner måste ha ett ”fair access”-protocol. Detta innebär i korthet att alla skolor tar gemensamt ansvar för att alla elever får en skolplats, även om alla skolor egentligen är ”fulla”.

Detta gäller framför allt ansvaret för elever som relegeras – för i England kan man bli relegerad från sin skola om man inte uppfyller de krav som ställs; t ex vad gäller uppförande och ordning. Man kan bli avstängd under kortare perioder (en vecka, två veckor) eller helt och hållet. En elev som blir avstängd får normalt tillbringa tiden på en PRU; en Pupil Referral Unit, där de tillsammans med lärare och annan personal förhoppningsvis får hjälp med sina problem, både vad gäller t ex uppförandeproblem och ämneskunskaper.

 När en elev är ”färdigbehandlad”, om han eller hon (oftast han) har blivit helt avstängd från en skola, så blir han eller hon föremål för ”Fair Access”. Det innebär att elevens situation diskuteras på nästa Fair Access-möte, under vilket alla rektorer gemensamt diskuterar vilka elever som behöver få en skolplats, och tillsammans beslutar vilken skola som skall erbjuda plats åt vilken elev. Detta innebär att det inte bara är skolor som har plats som får ta emot alla elever med problem, vilket tidigare var fallet. Detta ledde förstås till att de skolor som hade platser fick fler platser hela tiden – de som kunde flyttade sina barn när de upptäckte att andelen resurskrävande elever ökade. Idag måste även fulla och populära skolor ta ansvar och ta sin andel av dessa elever. Detta fungerar ofta mycket bra.

 Systemet är förstås hårdare än det i Sverige, där man inte kan bli avstängd. Personligen ser jag att det kan ha fördelar: det går att – åtminstone under skoltid – skilja på elever som har hamnat i ogynnsamma gängbildningar och det finns många exempel på elever som genom att få en nystart på en annan skola har förändrat sin situation. Samtidigt finns det förstås även exempel på elever som kanske har blivit avstängda lite för snabbt, på lite för dåligt underlag, för att skolan inte anser sig kunna lösa situationen. Det är inte bra.

 Kanske skulle det vara bra om det även i Sverige fanns möjlighet att tvångsförflytta elever.

Annonser

En reaktion på ”Fair Access

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s