”Svaga studenter sänker svensk forskning”

Det är förstås enkelt att som ”gammal” ha synpunkter på ”dagens studenter”. I dagsläget kommer emellertid larmrapporterna om effekterna av bristande kunskaper och den arbetsbelastning det leder till för universitetslektorer och adjunkter och orimligheten i att alla skall vara högskolebehöriga med jämna mellanrum.

Titeln är författad av Ane Kirkegaard, fil dr i freds- och utvecklingsforskning och lektor vid Malmö högskola. I radioprogrammet Obs i P1 den 8 maj 2013 förklarade hon vad hon menar. Några citat:

”Jag upplever även att sådan kunskap som är helt avgörande för att studenterna skall kunna följa de enklaste resonemangen kring krig- och fred i vår moderna tid ibland saknas. Till exempel vad kalla kriget är för något. Förklaringen till att man inte vet detta, är att det hann man inte med på gymnasiet. En kollega från ett helt annat universitet och ett helt annat disciplinärt område berättar om studenter som inte ens besitter grundskolekunskaper i matematik. En gång funderade han på att berätta för studenterna att hans son på 14 var bättre på ekvationer än de var. Men han lät bli. Det är inte studenternas fel att de inte har den kunskap de behöver för fortsatta studier efter gymnasiet.”

”Situationen är sådan idag, att de studenter som har svårt att klara sina studier är bortom räckhåll för bra pedagogik. Det är helt enkelt inte det som är problemet; de har inte de mest basala kunskaperna som är nödvändiga på universitetsnivå. För att få dem igenom det prestationsbaserade systemet som råder idag, där kvalitet räknas i pengarna man får som en följd av antalet godkända studenter på kurser och program, måste universitetslärare lägga i stort sätt hela sin arbetstid på att bära svaga studenter över ett antal trösklar.”

”Många av de studenter som har problem med att klara sina studier borde sannolikt inte alls befinna sig på högskolan, de borde ha fått möjligheten att utbilda sig inom ett yrke som ger dem mening. Att de hamnar hos oss beror på den underliga utbildningsstruktur som politiker genom flera årtionden har beslutat om, vilken utgår ifrån att akademisk utbildning är bättre än annan utbildning, och att alla därför inte bara har rätt till den, utan skall igenom den. Universitetsutbildning är inte bättre än annan utbildning, den är annorlunda. Den leder inte självklart till ett väldefinierat yrke, utan ger andra sorters kunskaper och leder till andra typer av jobb än yrkesutbildningar gör.”

Hela texten finns på http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=503&artikel=5528320

En annan mycket uppmärksammad artikel skrevs för ett år sedan av ett stort antal lektorer, professorer och doktorander vid historiska institutionen i Uppsala. De menar att dagens studenter saknar tillräckliga kunskaper i svenska språket för att tillgodogöra sig undervisningen och vädjar till beslutsfattare att satsa på svenskundervisning:

”Vi vädjar till landets beslutsfattare att tilldela svenskundervisningen de resurser som behövs. Dagens skolungdomar måste få ett fungerande språk. Vi som undervisar på universitetsnivå har inga möjligheter att täcka upp för de brister som uppstått redan i grund- och gymnasieskolan. Som läget är nu har vi stora svårigheter att ens åstadkomma en acceptabel kunskapsnivå i vårt eget ämne hos våra studenter – alltför många av dem förstår helt enkelt inte vad vi säger.”

http://www.unt.se/asikt/debatt/vara-studenter-kan-inte-svenska-2027570.aspx

Det är väl föga troligt att regeringen kommer att lyssna? Tyvärr verkar det överordnade målet vara att så många som möjligt skall få en högskoleexamen – att det skall finnas något innehåll i den verkar inte lika prioriterat.

Annonser

En reaktion på ””Svaga studenter sänker svensk forskning”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s