Hur hjälper vi svagare elever?

I i sin intressanta bok Barnexperimentet Svensk skola i fritt fall skriver Per Kornhall om svensk skolas utveckling. Några av hans teser har jag sett i flera andra böcker, artiklar och antologier under de senaste månaderna. Liksom många andra menar PK att det är ett stort problem att de svaga eleverna inte hänger med; att vi ”offrar dem” och att de härmed riskerar ett liv i utanförskap. Han skriver om att en del kommuner har som mål att 85 eller 90% av grundskoleeleverna skall få gymnasiebehörighet (sidan 47) och att ”Det innebär att med andra ord att (sic!) man planerar för utanförskap för 10-15 procent av barnen. Detta samtidigt som lagstiftningen är mycket tydlig med att alla barn skall få en likvärdig utbildning, oavsett var i landet den ges och att alla barn ska få det stöd de behöver för att nå minst godkänt i alla ämnen.”

I DN den 10 augusti (http://www.dn.se/debatt/okade-kunskapskrav-slar-hart-mot-stor-grupp-elever/) skriver fem läkare och psykologer om problemet med att hälften av alla ungdomar idag förväntas läsa vid universitet och högskolor. De menar att en del elever, givet deras grundförutsättninger, inte kan klara de krav som skolan sätter upp idag.

”Med dagens skolsystem riskerar en stor grupp elever, framför allt i högstadiet, att inte klara den enligt vår mening för dem alltför högt lagda ribban. /…/ Kan det vara rätt att ställa upp generella mål för alla barn som garanterar att ungefär 15 procent från början är dömda att aldrig uppnå dem?”

Detta leder till att de inte får gymnasiebehörighet och därmed riskerar utanförskap. För en ”normalbegåvad” elev (utan att jag ger mig in på hur denna definieras) elev är kraven för att uppnå godkänt överkomliga med rätt stöd från skolan och med rätt inställning och motivation. Några kommer ändå inte att uppnå kraven. Innebär detta att vi borde sänka kraven än mer – och göra basen för vidare studier än bräckligare? Jag tror inte det. Självklart skall alla unga människor få möjlighet att skapa sig ett liv där de får utvecklas; men det behöver inte innebära att alla skall uppnå godtyckligt satt gymnasiebehörighet eller att exakt hälften skall läsa vid universitet och högskolor.

PK skriver vidare om de svenska PISA-resultaten. Han menar att ”Det är våra sämst presterande elever som snabbast förlorar i kunskap. Det här måste brytas!”

I en artikel i SvD (22 april 2014; http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kraftigt-ras-i-hogskolestudenterns-mattekunskaper_3457578.svd?sidan=7) menar Alison Wolf, brittisk ekonom och professor vid King’s College, London att det är ett större problem att Sverige faller i toppen:

”Och får inte eleverna längre de bästa kunskaperna i grundskola och gymnasium, kan de heller inte bli de bästa högskolestudenterna. Alison Wolf vet att hon blir impopulär men hon säger det ändå: – När det gäller Pisa, titta inte bara på snittet. Om ni tappar många i toppen, då skulle jag vara mer orolig än om ni tappade i mitten. Sverige tappar i mitten, i botten – och i toppen. Men det är de smartaste eleverna vårt land är beroende av, menar Alison Wolf. – Det låter omodernt, men vi måste erkänna det. Ni måste försäkra er om att de allra smartaste eleverna får en undervisning som gör att de kan komma vidare till de bästa universiteten, med betyg – och med kunskaper.”

Vem har rätt? Självklart måste vi se till att alla får en bra start i livet, men jag menar att – precis som Alison Wolf säger – vi även måste se till toppen. Om vi inte längre kan konkurrera internationellt – för att vi huvudakligen fokuserar på att lyfta basen och inte ser helheten – kommer vi få stora problem i framtiden.

Annonser

En reaktion på ”Hur hjälper vi svagare elever?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s